Teamet på Inkludera Assistans

Nyheter

Ta del av våra egna nyheter, eller information som rör hela LSS-branschen. Vi bevakar lagar och regler, och delar med oss av sådant vi tycker är viktigt för dig.

2023-11-13

Resan mot hållbar assistans: Inkludera Assistans om visionen, medarbetarna och framtiden

Med handplockade medarbetare, en tydlig plan och en vision om att bli Sveriges mest omtyckta och hållbara assistansbolag startade resan för Inkludera Assistans AB för knappt ett år sedan. Mycket har hunnit hända under året, samtidigt har resan bara börjat.

Mikael Stål och Daniel Lindkvist har tillsammans drygt 20 års erfarenhet inom assistansbranschen. De har jobbat enskilt och tillsammans i olika sammanhang och på olika bolag under årens lopp, hela tiden med en tanke om att det borde gå att bedriva assistans på ett annat, bättre, mer transparent och mer hållbart sätt.

  – Idén om att starta ett eget assistansbolag väcktes för många år sedan. Det har dock tagit tid för oss att mogna i tanken, berättar Daniel. För oss är hållbarhet det centrala begreppet. En assistans som håller över tid, där vi följer alla lagar och regler, gör allt ”by the book” och där kunden kan känna sig trygg i att assistansen inte bara plötsligt upphör en dag för att tillståndet inte längre gäller.

Kollegan Mikael nickar instämmande och fortsätter.

  – Det kan låta som en självklarhet att man ska vara trygg i sin assistans, men historien har visat att det inte är det. Många som är i behov av assistans har på olika sätt drabbats och hamnat i otrygghet av olika anledningar. Vi vill vara med och driva branschen framåt på ett ansvarsfullt sätt, där vi som bolag bidrar till att vi får ha LSS-reformen kvar. 

Nystart med nytt namn
I slutet av 2022 köpte Mikael och Daniel det personliga assistansbolaget MR assistans och började bygga det nya företaget. Först på plats av de anställda var företagets vd Karin Forsberg som duon jobbat tillsammans med tidigare.

  – Det var omöjligt att tacka nej till den här chansen. Att få sätta ihop ett dreamteam av de bästa personerna jag jobbat med genom åren. Att få göra allt rätt från början, både för kund och assistenter, berättar Karin som varit 15 år i branschen. Hon fortsätter och förklarar sin kärlek till yrket.

  – Jag älskar att jobba med människor. Att få hjälpa en person till en bättre vardag. Vi jobbar ju med förtroenden. Det tycker jag är häftigt. För mig är det viktigt att ha ett jobb där jag gör faktiskt skillnad och nytta.

Karin berättar att de under året vuxit i både personalstyrka och i antalet uppdrag. Nu är tiden mogen för ett namnbyte.

  – Det tidigare namnet MR assistans är starkt förknippat med det tidigare ägarna och vi är ju ett annat bolag idag.

Ett nytt namn, en ny logotyp och en hemsida är nu klar. Daniel berättar om det nya namnet Inkludera Assistans AB.

– Vi ville ha något som beskriver vad vi står för. Inkludera Assistans ligger bra i munnen, namnet speglar vår verksamhet bra. Hos oss ska man känna att man är en av oss, att man är inkluderad. Alla är med på samma villkor, såväl kunder och anhöriga som vår personal. Med vårt arbete bidrar vi till inkludering. Namnet passar oss helt enkelt.

Personalen
När man pratar med gänget bakom Inkludera Assistans är det tydligt att personalen är viktig och en nyckel för att lyckas.

  – Våra assistenter är fantastiska och gör ett enormt jobb. Personalen är varumärket och har samma värderingar som oss. Alla som jobbar här ska känna att de är en viktig del i ett team. Sen har vi väldigt kul tillsammans, både inom personalen och med våra kunder. Det är jätteviktigt att ha kul på jobbet. Har man roligt tillsammans märker kunderna det, säger Karin och fortsätter engagerat berätta om sina kollegor.

  – Vi är väldigt enkla personer, det är inte krångligt att jobba med oss. Det låter kanske lite klyschigt men vi har allihop hjärtat på rätta stället. Jag tror det uppskattas av kunderna, fortsätter hon.

I takt med att uppdragen ökar söker Inkludera Assistans ständigt ny personal. Karin förklarar att de är noga när de anställer och att de lägger stor vikt vid personliga egenskaper och att de sökande delar företagets värdegrund. För vissa är assistentjobb ett utmärkt instegsjobb på arbetsmarknaden, för andra ett långsiktigt yrkesval.

  – På vår nya hemsida inkluderaassistans.se kan man enkelt fylla i ett formulär om man tycker att vi låter som ett spännande företag att jobba på, förklarar Karin.

Kunderna
Nöjda kunder är en självklarhet för Inkludera Assistans och idag har man ett 40-tal uppdragsgivare och företaget växer löpande. Karin förklarar att en nyckel till nöjda kunder är möjligheten att känna sig delaktig i sin egen assistans.

 – Kunden ska kunna vara precis så delaktig som den själv vill. Vi anpassar oss efter kundens önskemål och möter dennes behov på bästa sätt. Och vi tar oss bara an uppdrag som känns rätt för oss. Ömsesidighet och samarbete är viktigt, berättar Karin.

Vidare förklarar hon att kunderna ska känna en närhet till företaget, att de ska vara familjärt, personligt och lätt att komma i kontakt.

– Om man värdesätter en trygg assistans och gillar ordning och reda, så ska man söka sig till oss. Och om man vill ha kul, vi har kul tillsammans varje dag.

Sveriges mest hållbara assistans
När man pratar hållbarhet är det lätt att man tänker på miljöfrågor. För Inkludera Assistans är det så mycket mer. Hållbart företagande innebär både ekonomiska faktorer och framför allt etiska, sociala och kulturella aspekter.

  – Vi ska vara ett hållbart företag för våra kunder och medarbetare för att finnas kvar över tid. De ska vilja fortsätta hänga med oss. Vi har sett hur det är när det inte fungerar. Så vill vi inte ha det, berättar Daniel och fortsätter därefter beskriva att i hållberhetsfokuset ingår att hålla koll på nya lagar, krav och bestämmelser. Att de på så sätt identifierar möjligheter och risker och att det är ett sätt att ligga före sina konkurrenter. Dessutom är det ett sätt att främja välmående och social hälsa.

Framtiden
Idag finns Inkludera Assistans i Skellefteå, Örnsköldsvik, Falun och Uppsala. I takt med att uppdragen växer i antal ser ledningen möjligheter att också växa geografiskt med fler kontor.

  – Även här är hållbarhet ett centralt begrepp. Vi ska växa i en sund takt och utefter efterfrågan. Det är inte viktigt att bli stora snabbt. Det är viktigare att göra det bästa för varje kund, förklarar Mikael.

  – Vi märker ju att efterfrågan är stor redan nu, trots att vi är så pass nya. Jag tror nog att vi kommer vara minst ett, kanske två kontor till under nästa år, avslutar Karin.

Skip to content