Hållbar assistans igår, idag och imorgon.
Hållbarhetsbegreppet är brett. Vad menas egentligen med hållbar personlig assistans? Vad vinner jag som kund på att välja ett hållbart företag?
Hållbarhet i fokus
Vi har genom åren sett allt för många skräckexempel på motsatsen till hållbar assistans där kunder och anställda hamnar i kläm för att bolagen inte följer regler och helt plötsligt står du som kund utan assistans. Vi vill att det ska vara enkelt för dig, att allt sker enligt lagar och regler och att vi samtidigt gör det bättre för dig, för en hållbar framtid.
Hållbarhet gäller inte bara luften vi andas, bilarna vi kör eller energislagen vi nyttjar. Hållbarhet är så mycket mer och omfattar oss alla. Vi vill verka för hållbar omsorg, för hållbara arbetsplatser och villkor och för en hållbar och ansvarsfull välfärd där privata och kommunala aktörer agerar tillsammans med myndigheter mot ett gemensamt mål.
För oss på Inkludera assistans är det målet tydligt. Bevara och utveckla frihetsreformen LSS och samtidigt möjliggöra för var och en att leva ett liv som andra, utifrån sina förutsättningar.
Förutsättningar för hållbar assistans
Hållbar ekonomi, hållbart arbetsliv och CSR (corporate social responsibility) är begrepp som blir alltmer centrala både i företags affärsidéer och koncept men också alltmer avgörande för kunders val av leverantör, oavsett bransch. Hållbarhet berör alla. Inget företag kan helt svära sig fri från att man har en del i att bidra till en hållbar framtid och i förlängningen kommer ingen att kunna på ett trovärdigt sätt att kunna stå utan en tydlig strategi för sitt hållbarhetsarbete. ”Varför hållbarhet?” är fel fråga. Frågan som vi ställde oss när vi startade Inkludera Assistans är “Varför finns inget nischat hållbart välfärdsalternativ?”
Vad betyder hållbar personlig assistans? Vi har valt att anta sju ansvarsprinciper (enligt ISO 26000) och fem hållbarhetsprinciper som ska ligga till grund för hur vi bedriver vår verksamhet.
Våra ansvarsprinciper
Våra ansvarsprinciper
Ansvar för hållbar assistans
Vi tar ansvar för LSS-reformen och de som omfattas eller bör omfattas av den. Vi gör det genom att ta en framskjuten roll i opinionsbildningen kring en human och hållbar LSS-reform och att driva frågan med våra kunders bästa för ögonen.
Transparens
Vi är transparenta och ärliga i alla delar som rimligen kan avkrävas oss. Vi gör det genom att genomgå Vårdföretagarnas kvalitetsdeklaration, Assistanskolls transparensindex, uppfylla Vårdföretagarnas krav på ”Transparent redovisning” på vår hemsida samt erbjuda våra kunder löpande ekonomisk rapportering i de fall så önskas.
Etiskt uppträdande
Vi agerar i linje med gällande lagstiftning och förordningar. Vi verkar inte i tveksamma ”gråzoner” utan lägger stor vikt vid att varje del av vår verksamhet ska tåla en utomstående och kritisk granskning.
Respekt för intressenternas intressen
Detta är principiellt redan lagstiftat kring genom skrivning i LSS förarbeten om den enskildes rätt till inflytande. Vi respekterar och tillvaratar vår kunds intressen efter bästa förmåga. Respekt för rättsstatens principer Vi agerar inte bara i enlighet med rättsstatens principer, vi agerar också för våra kunders intressen i förhållande till lagstiftningen och de rättigheter som de enligt lag har.
Respekt för internationella uppförandenormer
Vi verkar aktivt för att förebygga diskriminering, sexuella trakasserier och arbetar för goda arbetsmiljöer för våra anställda. Respekt för de mänskliga rättigheterna De mänskliga rättigheterna är centrala i vår verksamhet, inte minst de som redogörs för i FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
Våra principer för hållbar assistans
Våra hållbarhetsprinciper
Åtagande om att förebygga och minska miljöpåverkan
Vi har en medvetenhet om de små sakerna i den dagliga driften, såsom att minska utskrifter, om möjligt köra elbil/hybrid, policy om att välja tåg framför bil/flyg om tidsspillan är försvarlig, ej använda engångsartiklar i plast etc.
Åtagande om att bidra positivt till samhället
Förutom att genom vår affärsverksamhet, både avseende personlig assistans och arbetsträning, bidra till att ge människor möjlighet att bryta ett utanförskap så har vi interna policies om hållbar sponsring, nischa marknadsaktiviteter mot CSR-initiativ och överlag försöka verka som en god samhällsaktör.
Åtagande om att överensstämmelse med relevanta lagkrav
Vi agerar som företag för en personlig assistans som harmonierar med lagkrav, samtidigt som vi tillvaratar våra kunder lagstadgade rättigheter. Åtagande om att ständigt förbättra hållbarhetsprestanda Att i vårt utvecklingsarbete lägga tid på att hitta hållbara alternativ, ställa krav på leverantörer och alltid utvärdera om att vår organisation kan utvecklas vidare på området.